گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
حماسه حسینی
جلد سوم
قصه زينب بنت اسحاق


عقاد می‏گويد : اگر قصه زينب دختر اسحاق كه بسياری از مورخين نقل‏
كرده‏اند راست باشد ، بر موجبات اختلاف بين حسين ( ع ) و يزيد يك علت‏
ديگر هم افزوده شده
عقاد می‏گويد ( ص 49 ) : " كان بنو هاشم يعملون فی الرئاسة الدينية ،
و بنوعبدشمس يعملون فی التجارش أو الرئاسة السياسية و هما ما هما فی‏
الجاهلية من الربا و المماكسة و الغبن و التطفيف و التزييف ، فلا عجب‏
أن يختلفا هذا الاختلاف بين أخلاق الصراحة و أخلاق المساومة ، و بين وسائل‏
الايمان و وسائل الحيلة علی النجاح ( 1 ) ( مقصود اختلاف تربيت اين دو
اسره است " . بعد می‏گويد : رياست دينی بنی هاشم نظير متولی‏گری كهان بی‏
عقيده نبود . بلكه خود آنها بيش از هر كسی به احترام كعبه و به خدا
ايمان داشتند . قصه قصد ذبح عبدالمطلب فرزند خود را اول دليل بر اين‏
مطلب است .
بعد می‏گويد : همين اخلاق عالی هاشمی بعد از ظهور نبوت به نحو كاملتری‏
در اعقاب ظهور كرد به طوری كه آل علی ( ع ) تا

قرنها بعد كه انسان مطالعه می‏كند ، می‏بيند افرادی را كه گويا علی كوچكی‏
هستند ( ذرية بعضها من بعض ) . اباعبدالله هم در عاشورا از « حجور
طابت و طهرت » نام برد . قصه علی اكبر و خواندن اباعبدالله اين آيه را
) و آنگاه قصه يحيی بن عمر علوی را به عنوان نمونه ذكر می‏كند